GRØNNE ROLLEMODELLER

Med en 15 år lang karriere i kosmetikbranchen, stod det ikke i kortene at Aviaja Riemann-Andersen skulle være medejer af en fødevarevirksomhed. Men med en naturlig stræben efter at blive selvstændig, og efterlade sit eget aftryk på verden, blev Circular Food Technology (CFT) skabt.

Efter studenterhuen var kommet i hus hos Anders Korsgaard, gik turen til Bolivia. Her skulle han bruge sit sabbatår på at lære de lokale at lave solvarmeanlæg ved brug af lokale råvare. Årtier senere er interessen omkring alternative energikilder stadig den samme, men omfanget og potentialet er mangedoblet.

En episode med et familiemedlem for mange år siden gjorde Sarah Hammershøy godt og grundig ”Greta Thunberg-arrig”. Der blev tømt et askebæger ud af døren på en parkeringsplads for derefter bare at køre videre. Fra det øjeblik blev interessen og viljen til at gøre noget ved forurening vækket.

E-AT

Hos European Airvent Technology (E-AT) har de udviklet en teknologi der tætner ventilationssystemer. Et ”næsten uendeligt” potentiale, der er blevet midlertidigt bremset af corona-krisen.