Canairi-iværksætterne er reflekterende midt i succesen: “Hvis vi brænder ud, er der ikke så meget virksomhed tilbage”

Stiftere af Canairi tog iværksætterverdenen med storm ved at crowdfunde for over 3 mio. Støvet har knap nok lagt sig, men arbejdet fortsætter ufortrødent. Læs om hvordan komplementære kompetencer og en simpel drøm har skabt fundamentet for et iværksættereventyr.

Skrevet af: Nicolai Christian Petersen
14 okt 2022

De hurtige om iværksætteren

• Virksomhedens fulde navn: Canairi ApS
  • Hjemmeside: canairi.io
  • Grundlagt: Maj 2021
  • Branche: Healthtech
  • Produkttype: fysisk interiørprodukt
  • Antal medarbejdere: 5
  • Vigtigste grundværdier: sundhed, velvære og æstetik
  • Virksomhedens overordnet mål: frisk luft til folket

Hans Augustenborg og Andreas Kofoed Sørensen har været venner lige siden folkeskolen. Som 12-årige lavede de deres første firma sammen - KnæHøjKarse - og tilbød klipning af græsplæner på abonnementsbasis. Da de blev ældre blev deres faglige interesser og kompetencer forskellige. Det betød dog ikke, de mistede kontakten, og da Hans, igennem et skoleprojekt på DMJX for et par år siden, satte sig for at løse problemet med dårlige indeklima, blev idéen til Canairi født. Med Hans’ designmæssige baggrund og Andreas’ finansielle baggrund var de klar til at give iværksættereventyret en tur til. Lidt må de vel have lært fra eventyret med KnæHøjKarse?

Kanariefugle, kulminer og crowdfunding

I gamle dage brugte kulminearbejdere kanariefugle som indikator på, hvornår luften i minen var ved at nå et kritisk dødeligt niveau. Hvis kanariefuglene begyndte at dratte om, så var det på tide at forlade minen og få noget frisk luft. Det er den fortælling Canairi udspringer af. Dog ikke lige så brutalt. Hans og Andreas har udviklet en indeklimamåler, der registrerer kvaliteten af ens indeklima. Når det er på tide at lufte ud, vil den lille kanariefugl vende hovedet ned - og når luften er frisk igen, så sidder den oprejst på sin pind igen. Med Hans’ æstetiske overvejelser for øje fik de udviklet et produkt, der appellerer til alle: “En løsning der både kunne få folks opmærksomhed, pynte i hjemmet og appellere til både voksne og børn. Endda helt uden apps, lyde og blinkende lamper.”

Men før produktet overhovedet var færdigudviklet, besluttede de to iværksættere sig for at lave en crowdfunding-kampagne. De udviklede et omfattende markedsføringsmateriale, lavede forarbejdet og havde en skudsikker PR-strategi klar. Målet var 100.000 kroner. Det klarede de på en time og endte med det voluminøse beløb på 3.210.199 kroner på de 30 dage kampagnen forløb. Det var en fantastisk og overvældende oplevelse: “Man kan godt blive lidt fartblind, når der på 30 dage hver dag tikker så mange penge ind på kontoen. Men crowdfunding-kampagnen var genial til at få markedsvalideret vores produkt. Vi kunne se sort på hvidt, at efterspørgslen var til stede.”

Canairi-fuglen der tager udgangspunkt fra anvendelse af kanariefugle i kulminer

Andreas Kofoed Sørensen

Med en så stor succes fra starten af, kunne man forestille sig, at Hans og Andreas havde andre ting i støbeskeen, når først Canairi for alvor er kommet ud over stepperne. Men de ønsker begge at fokusere på at gøre Canairi til indeklimamålernes iPhone: “Vi drømmer om at komme ind og eje hele produktkategorien indeklimamålere. Når du i fremtiden spørger din nabo om de har en indeklimamåler, så spørger du i virkeligheden din nabo om de har en Canairi. Ligesom man i dag kan se at et actioncam bliver kaldt et GoPro eller en smartphone tit bliver kaldt en iPhone.”

Hans og Andreas ser Danmark som mulighedernes land

Det første stykke tid af Canairi’s levetid, arbejdede både Hans og Andreas fuldtid ved siden af. Men de besluttede relativt hurtigt at kaste al deres energi i projektet og sagde deres respektive jobs op. En beslutning der blev modtaget af deres omgangskreds på overraskende vis: “Det med at risikoen er høj for erhvervsdrivende i Danmark, det har vi egentligt ikke oplevet. Mange har sagt til os at; Wow, I er modige, at I siger jeres job op. Men vi har aldrig følt os særlig modige. Vi har diskuteret rigtigt meget, hvor risikoen lå henne i at stifte virksomhed. Og vi er kommet frem til, at vi er så privilegerede at bo i et land, hvor du aldrig rigtigt kan ramme den iskolde bund.”

Det betyder, at de med ro i maven kan koncentrere sig om at gøre det, de gør bedst - at skabe en virksomhed der med tiden skal tage Danmark og resten af verden med storm. Dog er de også begge bevidste om at have sig selv og deres nære med hele vejen. Det er vigtigt at prioritere arbejdet og ansvaret ved at kunne indfri potentialet, men det skal ikke ske på bekostning af personlige relationer eller det mentale helbred: “Vi forsøger, så godt vi kan, at balancere privatlivet og arbejdslivet, så vi ikke brænder ud. Fordi så er der ikke meget virksomhed tilbage.”

Vi afslutter samtalen med de to iværksættere med deres gode råd: “Vær altid åben for nye muligheder og forsøg at komme ud til forskellige arrangementer. Det har åbnet mange døre for os at være rundt omkring. At være meget åbne om ens idé og ikke gå og gemme det væk, men stole på at folk vil os det bedste. Og det har også i langt de fleste tilfælde også vist sig at bære frugt.”

Og man må sige at Andreas og Hans følger deres eget gode eksempel. Du kan nemlig møde Canairi til åbningen af Global Entrepreneurship Week d. 11. november kl. 17.00 på Vandværket i København NV.