TEMA 2019

Når Global Entrepreneurship Week Denmark løber af stablen i uge 47, sætter vi fokus på Grønne Iværksættere i Danmark. Vi har nemlig brug for at inspirere den næste generation til selv at kaste sig ud som innovative iværksættere, der vil gøre noget for klimaet.

Kun med de innovative opfindelser har vi en reel chance for at komme i mål, når vi i 2030 opgør klimaregnskabet med os selv - og med EU. Danmarks nye regering har sat et ambitiøst klimamål med en 70 procents CO2-reduktion inden 2030. Nordiske impact start’ups spiller en afgørende rolle de næste 10 år, og antallet af disse virksomheder er heldigvis fordoblet det seneste år.

Det viser sig også, at der er god forretning i de formålsdrevne projekter. Der er både purpose og market opportunity. Derfor taler emnet både til de kommende generationer, som er meget styrede af at have et formål. Men også til de garvede, der kender gamet.
Ved at bruge Global Entrepreneurship Week Denmark til at belyse dette momentum, kæmper vi også for, at den gode ide skal kunne skaleres op på et niveau, hvor vi kan diskutere markedsandele.

De store virksomheder vil nemlig også være med. De higer efter hjælp til den grønne omstilling, og vil gerne samarbejde med iværksætterne. De seneste undersøgelser viser, at de store spillere på markedet ikke aner hvor de skal starte, for at blive bæredygtige.

Det store fokus på Verdensmålene under Iværksætterugen 2018 har banet vejen for skifte fokus til det næste skridt - den praktiske del. Hvordan gør vi? Hvad gør vi? Forbrugere, erhvervsliv og politikere har alle interesse i deltage i denne dialog. Iværksætternes stærkeste kort er, at de skaber vækst nedefra og op. De har redskaberne til starte fra forfra, eller gentænke et produkt eller en service.

Global Entrepreneurship Week Denmark 2019 rækker derfor ud til alle potentielle grønne iværksættere, og stiller en platform til rådighed. Vi giver mikrofonen til dem, som gerne vil høres og skaber eksponering. Og fortæller de gode historier, som skal inspirere den næste generation af iværksættere.