Iværksætteri i topklasse: To Innovationsingeniører har opfundet et bæredygtigt additiv til plastprodukter

Iværksættervirksomheden Coastgrass udvikler et biokomposit af ålegræs og plast, som kan erstatte 20-50% plast i produkter, såsom møbler. Mere end 50.000 ton ålegræs skyller hvert år op på de danske strande, som Coastgrass vil omdanne til produkter med mindre plastik og skabe bedre badestrande.

Skrevet af: Alex Randrup
27 okt 2022

De hurtige om iværksætteren

  • Virksomhedens fulde navn: Coastgrass ApS
  • Hjemmeside: www.coastgrass.com
  • Grundlagt: maj 2020
  • Branche: fremstilling af plastmateriale.
  • Produkttype: Plastgranulat til sprøjtestøbning
  • Antal medarbejdere: 3
  • Vigtigste grundværdier: Build trust with transparency, Honesty, Stubborn optimism, Encourage change
  • Virksomhedens overordnet mål: To accelerate the transition towards a world that only uses renewable materials like natural fibers instead of fossil plastic

Forestil dig lige hvor mange produkter du dagligt er i kontakt med, som er fremstillet af råoliebaseret plast? Det alt fra de møbler, du har derhjemme, interiøret i din bil og til de husholdningsapparater, du bruger på daglig basis.

Iværksættervirksomheden Coastgrass har en løsning på det problem. De har opfundet et mere bæredygtigt alternativ. Et materiale hvor store dele af plasten er erstattet af ålegræs, som giver produktet et flot naturligt udtryk og lavere CO2 aftryk, samtidig med at det bidrager til bedre udnyttelse af de naturlige ressourcer, vi har til rådighed. 

Bag Coastgrass står de to iværksættere - Malthe Timmermann Larsen og Kristoffer Kilias Møller Jakobsen - der kender hinanden fra deres tid på Danmarks Tekniske Universitet. 

“Idéen opstod under vores studietid på DTU, hvor vi i første omgang blev præsenteret for udfordringen med at finde anvendelsesmuligheder for ålegræs, som man var begyndt at indsamle igen for at restaurere tage på Læsø. Derfor startede vi med at udvikle propper til Gin for en lokal producent. Vi fandt dog hurtigt ud af, at markedet for denne type propper slet ikke var der, og vi måtte derfor finde et andet produkt. Vi undersøgte markedet og fandt ud af, at kosmetikemballage af vores ålegræs materiale vil give god mening på baggrund af de behovsanalyser, vi havde,” siger Malthe Timmermann Larsen. 

 

Til alle iværksættere: “Fail fast and cheap”

Udgangspunktet for en karriere som iværksætter er til at føle på for både Malthe Timmermann Larsen og Kristoffer Kilias Møller Jakobsen. De kommer begge fra en uddannelse, hvor undervisningen lægger op til, at de studerende selv efter endt uddannelse gør karriere som iværksættere. 

Med det taget i betragtning så har og oplever de to iværksættere udfordringer. Dage hvor alt virker håbløst og som en mur af dårligdom. 
 

Her er processen bag Coastgrass-produktionen

Idéen opstod under vores studietid på DTU, hvor vi i første omgang blev præsenteret for udfordringen med at finde anvendelsesmuligheder for ålegræs, som man var begyndt at indsamle igen for at restaurere tage på Læsø.

Malthe Timmermann Larsen

“Nogle af de lavpunkter, vi har haft, har været, når udviklingen af produkterne ikke går efter planen, og man står med et resultat, man har brugt mange ressourcer på, men ikke kan bruge. Det kan godt få det hele til at virke håbløst og skabe usikkerhed, om det overhoved er muligt at lave sit produkt, som man tænker det,” tilføjer Malthe.

Og lige netop til dette, så er den klare opfordring fra Coastgrass-teamet til andre nye iværksættere: “Fail fast and cheap”. 

“Fail fast and cheap. Du skal hellere bruge en uge på at teste, om noget er muligt eller relevant med 70% nøjagtighed, end at bruge en 6 måneder på at gøre det 100%. Det kan være hårdt at vise en mulig kunde noget, som, man godt ved, ikke er helt færdigt, eller måske ikke er præcist det, man havde tænkt, men det er bedre end at bruge for lang tid på at bygge den perfekte løsning uden at have fået feedback fra kunden. Mange små iterationer med kunden er det, som giver det bedste resultat,” lyder den klare opfordring.

 

Om 5 år vil Coastgrass være en stor europæisk virksomhed 

Dagene som iværksætter kan være forskelligartede. Det kender teamet bag Coastgrass alt til. For når drømmene er store, så er aktiviteterne mange. 

“Nogle dage består i at arbejde med udvikling af forarbejdningsprocessen af ålegræs. Andre dage består i at besøge potentielle producenter og kunder. Vi har mange aktiviteter ude af huset, da vi som en lille virksomhed afhænger af samarbejder og partnerskaber,” forklarer Malthe. 

Én ting er at skabe en virksomhed, der er god for verden. Én anden ting er at få den til at skalere i én sådan grad, at virksomheden skaber en reel impact på flere markeder. 

Visionen for Coastgrass er klar. De vil om 5 år være en international virksomhed på markeder, der i dag er stærkt afhængige af fossilt plast. Hertil skal produktionen fortsat være i Danmark med eget produktionsanlæg. 

“Om 5 år vil de materialer, vi tilbyder, være priskonkurrencedygtige med ny bioplast og kunne tilpasses med hensyn til farver og egenskaber. Vi vil have en produktportefølje bestående af en række materialer med forskellige fibertyper, fiberbelastning, visuelt udseende og egenskaber. Det betyder, at Coastgrass kan imødekomme en masse forskellige behov og sektorer med forskellige produkter,” lyder ambitionen fra stifterne.