Skrevet af:
22 aug 2019

Danmarks Iværksætteruge vil styrke den grønne omstilling

Global Entrepreneurship Week sætter fokus på iværksætteri verden over. Det globale initiativ er med til at styrke og hjælpe endnu flere til at blive iværksættere – og Danmark er selvfølgelig med igen. I år har vi valgt at stille skarpt på det potentiale, der ligger indenfor grønt iværksætteri. Det betyder ikke, at alle aktiviteter og events i hele landet skal handle om grønne iværksættere. Men det betyder, at vi med afsæt i dette tema vil illustrere, debattere og bringe ny viden i spil. Grønt iværksætteri har stor betydning for Danmarks vækst, for jobskabelsen, klimaet, og for Danmarks rolle på det internationale marked. Målet er at vi er konkurrencedygtige på internationalt plan, når vi taler grøn omstilling, innovation, teknologiudvikling, viden og kompetencer.

Under valgkampen i Danmark i foråret 2019 var klimaet det helt store emne. For nogen er det store klimafokus en storm i et glas vand. For andre giver klimaudfordringerne anledning til at tænke innovativt, og i nye bæredygtige forretningsmodeller, bæredygtige produkter, bæredygtige services og andre CO2-nedsættende initiativer, som bidrager positivt til at løse klodens klimaudfordringer. Danmark skal ifølge den nye regering og nye EU-policies, reducere Danmarks CO2-udledning med 70 procent frem mod 2030. Hvis vi skal nå disse klimamål er innovative, disruptive og intelligente løsninger nødvendige. Og det er netop her iværksættere kan spille en afgørende rolle - og levere løsninger og produkter, som vi ikke kender endnu.

De store virksomheder vil nemlig også være med. De higer efter hjælp til den grønne omstilling, og vil gerne samarbejde med iværksættere om udviklingen af innovative løsninger. De seneste undersøgelser viser, at de store spillere på markedet ikke aner, hvor de skal starte for at blive bæredygtige.

Temaet i uge 47 skal fremme lysten hos eksisterende og potentielle iværksættere - og virksomheder - til at levere nye bæredygtige løsninger. Først og fremmest hylder vi dog iværksætteriet, og temaet skal selvfølgelig inspirere. Har du spørgsmål om temaet er du altid velkommen til at kontakte GEW-sekretariatet.

Har du et arrangement, som du gerne vil afholde under GEW-ugen eller i løbet af efteråret, kan du oprette dig som GEW-arrangør under menuen 'Vær med'.