Mikael udfordrer den konventionelle tankegang og laver læder af restaffald

Mikael Eydt har lige siden sin tid i uddannelsessystemet været fokuseret på at skabe sin egen virksomhed. Og en naturlig forudsætning var, at han skulle skabe noget bæredygtigt og grønt. Som han selv udtaler det: ”Det er det eneste, der giver mening i den tid, vi lever i.”

Skrevet af: Nicolai Petersen
12 nov 2020

En af de allerstørste klimasyndere er tøjindustrien, og den forbrugskultur der hersker i den. For at komme i mål med de overordnet klimaambitioner, er det nødvendigt med innovative og bæredygtige løsninger. Løsninger der bryder med den traditionelle måde at tænke sin forretning på. Beyond Leather og deres forretningsmodel er et lysende eksempel på, hvad der er brug for, mens en af grundlæggerne, Mikael Eydt, fremstår som en ideal grøn rollemodel for fremtidens iværksættere.

Med en uddannelse inden for økonomi og en specialisering i, hvordan man skaber en succesfuld forretning baseret på bæredygtighed, har Mikael optimale forudsætninger for at kunne dele ud af sine erfaringer. I en tid med en pandemi og økonomiske konsekvenser deraf er evnen til at skabe vækst i sin bæredygtige forretning altafgørende. Mikael udtaler: ”Jeg synes ikke, man kan skabe en ny virksomhed i denne verden uden at have et grønt perspektiv på det. Det er den type virksomheder, verden har brug for.”

Mikael Eydt er grøn rollemodel og er derigennem med til at sætte fokus på vigtigheden af at have en bæredygtig tankegang som iværksætter. Og det at være rollemodel kommer også naturligt for Mikael: ”Det at være grøn rollemodel er ikke noget, jeg tænker meget over. Det ligger bare implicit i vores forretnings DNA.” At Mikael beskæftiger sig med tøjbranchen, er mindre vigtigt i forhold til den bæredygtige profil: ”Jeg har altid haft en drøm om at bygge en virksomhed fra bunden, som har en reel indvirkning og skaber værdi for alle involverede parter. Det giver kun mening for mig at skabe en bæredygtig forretning, og havde jeg endt i en hvilken som helst anden branche, havde mit fokus også været at skabe noget bæredygtigt og grønt. Det er det eneste, der giver mening i den tid, vi lever i.”

 

Læder uden animalske produkter

Hos Beyond Leather har de udviklet en teknologi, der muliggør at producere et materiale, som ligner og føles som traditionelt læder. Ved at udnytte æblepulp fra juice- og ciderproduktion formår de altså at skabe værdi ud af noget, der ellers ville blive opfattet som affald. På sigt skal det produkt Beyond Leather udvikler være det mest bæredygtigt alternativ til læder. ”Vi vil være en game-changer i læderindustrien, så animalsk læder ikke længere er nødvendigt. Vi vil bevise, at affaldsbaseret materialer er fremtiden for læderindustrien.”

Idéen til det hele startede tilbage i 2016 på KEA i København. Her studerede Mikaels forretningspartner, Hannah Michaud, fashion-design. Det var herigennem Hannah blev introduceret til idéen om at udnytte æblepulp, og gik i gang med at lave forsøg med produktet. To år senere blev Mikael tilknyttet virksomheden, og de har sidenhen arbejdet sammen om at udvikle Beyond Leather til at kunne tage kampen op mod den traditionelle læderindustri. Og med et internationalt læderleverandørmarked til en værdi på 80 mia. euro, så er der store muligheder for at gøre en betydningsfuld impact for Beyond Leather. ”Målet er, at vores produkt kan bruges alle de steder, hvor læder bruges i dag. Det kan eksempelvis være i sko, interiør i biler, møbler og lignende. Vores teknologi begrænser sig ikke kun til at kunne bruge æblepulp – vi kan bruge al slags frugtaffald, så potentialet i vores produkt er kæmpestort.” pointerer Mikael. Og udover at gøre brug af restaffald, så bruger Beyond Leathers’ produkt også 99% mindre vand sammenlignet med animalsk læder, og har samtidig potentialet til at blive produceret CO2-neutralt.

 

Corona-krisen inviterer til grønne tiltag

Beyond Leather er B2B, og har derfor kunne mærke konsekvenserne af pandemien gennem deres kunder: ”Nogle af vores potentielle kunder gik desværre konkurs under corona, så det har også haft en betydning for os.” Derudover har de kæmpet med at opretholde deres forsyningskæde, og måtte lede i andre og alternative veje for at opretholde produktionen. Dog ser Mikael og resten af holdet bag Beyond Leather også muligheder: ”Der er også en mulighed for virksomheder som vores, da der aldrig har været flere investeringer i grønne tiltag, og flere ser, at den grønne omstilling er den rigtige vej frem.”

Derudover ser Mikael også stor velvilje blandt det sidste led i distributionskæden – nemlig kunderne. Her har de forskellige butikker nemlig brug for at kunne tilbyde et alternativ til deres kunder. Et alternativ der sikrer, at man stadig kan købe sko eller tasker med god samvittighed: ”Læderindustrien er forurenende, og kunder skal ikke føle dårlig samvittighed, når de fx køber en ny taske eller et par nye sko. Og det kan vi netop undgå ved at bruge vores bæredygtige materiale, som er lavet af 70% æblepulp.”