Deprecated: Optional parameter $input declared before required parameter $form_state is implicitly treated as a required parameter in /var/www/vhosts/gew.dk/httpdocs/sites/all/modules/date/date_popup/date_popup.module on line 270

Deprecated: Optional parameter $data declared before required parameter $name is implicitly treated as a required parameter in /var/www/vhosts/gew.dk/httpdocs/sites/all/modules/entity/modules/callbacks.inc on line 229

Deprecated: Optional parameter $data declared before required parameter $name is implicitly treated as a required parameter in /var/www/vhosts/gew.dk/httpdocs/sites/all/modules/entity/modules/callbacks.inc on line 259

Deprecated: Optional parameter $file declared before required parameter $entity_type is implicitly treated as a required parameter in /var/www/vhosts/gew.dk/httpdocs/sites/all/modules/entity/modules/callbacks.inc on line 837

Deprecated: Optional parameter $account declared before required parameter $entity_type is implicitly treated as a required parameter in /var/www/vhosts/gew.dk/httpdocs/sites/all/modules/entity/modules/callbacks.inc on line 837

Deprecated: Optional parameter $entity declared before required parameter $entity_type is implicitly treated as a required parameter in /var/www/vhosts/gew.dk/httpdocs/sites/all/modules/entity/modules/callbacks.inc on line 857

Deprecated: Optional parameter $account declared before required parameter $entity_type is implicitly treated as a required parameter in /var/www/vhosts/gew.dk/httpdocs/sites/all/modules/entity/modules/callbacks.inc on line 857

Deprecated: Optional parameter $values declared before required parameter $entity_type is implicitly treated as a required parameter in /var/www/vhosts/gew.dk/httpdocs/sites/all/modules/entity/modules/callbacks.inc on line 865

Deprecated: Optional parameter $view_mode declared before required parameter $entity_type is implicitly treated as a required parameter in /var/www/vhosts/gew.dk/httpdocs/sites/all/modules/entity/modules/callbacks.inc on line 971

Deprecated: Optional parameter $langcode declared before required parameter $entity_type is implicitly treated as a required parameter in /var/www/vhosts/gew.dk/httpdocs/sites/all/modules/entity/modules/callbacks.inc on line 971

Deprecated: Optional parameter $checkbox declared before required parameter $input is implicitly treated as a required parameter in /var/www/vhosts/gew.dk/httpdocs/sites/all/modules/views_php/views_php.module on line 44
|

Iværksætteren Jens står bag det plantebaserede danske chokoladebrand Heaply

“Bliv venner med usikkerheden, da den er et grundvilkår som iværksætter”

Skrevet af: Alex Randrup
14 okt 2022

De hurtige om iværksætteren

  • Virksomhedens navn: Det er virksomheden Kopenhagen Konfectionery, som står bag Heaply. 
  • Hjemmeside: www.heaply.dk
  • Grundlagt: Januar, 2021
  • Branche: Konfekture (fødevarer)
  • Produkttype: Plantebaseret konfekture 
  • Antal medarbejdere: 1 fuldtidsmedarbejder og freelancere tilknyttet  
  • Vigtigste grundværdier: Vi tør gøre tingene anderledes, vi tror på, at humor og smil kan rykke mennesker og så tror vi på, at diversitet vil gøre verden både mere sjov og mere farverig – og hvem holder ikke af farver?
  • Virksomhedens overordnede mål: Heaplys mission er at gøre chokoladespisning inkluderende og for alle og vise, at plantebaseret også kan forsøde din tilværelse!

“Jeg er ikke veganer, men jeg tænker meget over, hvordan vi som forbrugere kan være med til at ændre verdens tilstand ved at spise anderledes,” siger Jens Hoe indledningsvist.

Jens har været i iværksættergamet siden 2021 og står i dag bag det danske brand Heaply, som er plantebaseret konfekture skabt af hans virksomhed Kopenhagen Konfectionery. 

For Jens er kongstanken, at Heaply produkterne er for alle, så selvom du ikke er 100% veganer, vil du vælge Heaply, fordi det smager bedre eller lige så godt som alternativerne i det konventionelle udvalg.

I 2020 blev Jens opsagt, og det satte skub og handling i tankerne om Heaply, som Jens havde gået med over en lang periode. 

På rekordtid har Jens taget hovedspring direkte ud i iværksættermiljøet, og Heaply er i dag at finde i Føtex, Føtex Food og Bilka samt forskellige specialbutikker. For Jens er dette blot første skridt på vejen, men han ved, at der er masser hårdt arbejde i vente. 

På trods af at Heaply kan beskrives som en start-up virksomhed, opfatter Jens ikke sig selv som iværksætter. ”Jeg ved, at det måske kan lyde underligt, men jeg har aldrig set mig selv som iværksætter. Jeg havde længe gået med en masse tanker og idéer omkring det ‘at starte virksomhed’ – og så blev jeg opsagt i 2020, hvilket betød, at jeg fik muligheden for at mærke efter, hvad jeg virkelig havde lyst til at lave. Lysten til at lave noget, der virkelig betød noget, blev den dominerende faktor i min beslutning”. Den normalt ærgerlige situation blev i stedet pludselig en mulighed for Jens, så hvorfor ikke forfølge en idé, der kunne udvikle sig til noget større? 

“Det gav naturligvis mulighed for en masse tænketid og satte ekstra skub i nogle af de idéer og drømme, som jeg havde gået med over et par år, og egentlig gerne ville prøve af. Det krævede selvfølgelig nogle ekstra overvejelser, men jeg blev enig med mig selv og min kæreste om, at det var nu, det skulle prøves af – ellers ville jeg fortryde, hvilket jeg fandt langt værre end at prøve og måske fejle. Det blev mere eller mindre tydeligt for mig, at jeg ikke kunne vælge andre muligheder end at trykke på knappen og springe ud i det,” siger Jens. 

 

“Du skal blive venner med usikkerheden” 

Jens’ tidligere erfaring fra fødevarebranchen kombineret med en uddannelse indenfor innovation skabte et godt udgangspunkt for at springe ud i det nye eventyr. Både stor praktisk og akademisk erfaring gav Jens et godt kendskab til en overvejende del af processerne, som f.eks. at teste sin idé på markedet for at se, om der var efterspørgsel på produktet. En klassisk finte for at opnå viden om sin idé.

Heaply blev testet af på kunder, inden produkterne ramte markedet. Det skete på Coops crowdfunding-platform, hvor ens idé bliver tryktestet og valideret af kunderne. Danskerne elsker slik, så kampagnen blev en kæmpe succes for brandet. Jens havde fået 107 pct. af det målsatte beløb på bare 10 timer, og kampagnen endte på 189 pct. finansiering, svarende til 37.000 kr. 

Her fik Jens det første fingerpeg om, at der er et marked – over 100 personer støttede ham, og to ud af tre personer kendte han slet ikke. Ifølge Jens, er det essentielt at få testet produkterne af, inden man går i markedet. Coop Crowdfunding er derfor en perfekt mulighed for alle, som vil se, om der er en efterspørgsel.

“Jeg er overrasket over al den positive feedback og store hjælpsomhed, som jeg møder fra folk omkring mig. Det er dejligt at mærke, at folk både er villige til at støtte og komme med konstruktiv feedback,” lyder det. På trods af dette, så maner Jens til besindighed på en vigtig grundregel for nye iværksættere. Det kan synes ensomt, da man ofte står alene med mange af sine udfordringer og store beslutningerne, lyder det. 

“Det har været, og er stadigvæk, en udfordrende tid. Selvom der som iværksætter er mange svære dage, har jeg ikke fortrudt springet. Det kan dog sommetider være en ”ensom rejse” præget af stor usikkerhed. Man skal lære at leve med usikkerheden som et grundvilkår, da den aldrig helt går væk. Usikkerheden giver mig dog lysten til at arbejde endnu hårdere og mere målrettet for at nå mine mål med Heaply. Jeg oplever tit, at jeg kan have en rigtig god dag, og så kan det hele vende sig på en time, og blive en rigtig l**** dag,” tilføjer Jens. 

Heaply er plantebaseret søde sager, når det er bedst. Godt for klimaet og så smager de også godt!

Jeg er ikke veganer, men jeg tænker meget over, hvordan vi som forbrugere kan være med til at ændre verdens tilstand ved at spise anderledes.

Jens Hoe

Drømmer nu om det europæiske marked 

I en lille virksomhed er der sjældent to dage, der er ens. Det kender de fleste, der har startet sin egen forretning. Det har Jens også kunne mærke fra sin tidlige færd som styrmanden bag Heaply. Den ene dag kan gå med marketingindsatser, den næste med netværksmøder og den tredje med salg. Der er behov for tilstedeværelse alle steder i en opstartsfase. Det kan Jens godt mærke, der med en god start på det danske marked, nu er gået i dialog med butikskæder uden for Danmark. 

“Jeg forsøger at sparke døren ind til flere af de store kæder i Danmark, men det tager tid. Derudover er jeg meget bevidst om, at Heaply i høj grad også fungerer uden for Danmarks grænser, så sideløbende er jeg i dialog med mindre og større kæder i udlandet. På nuværende tidspunkt er jeg i dialog med kæder i Holland og Sverige – og derudover mulige distributører,” lyder det fra Jens.

Historien om Heaply og Jens er også historien om en iværksætter, der trodser frygten og tager springet som iværksætter, selvom han har været lønmodtager i hele sin karriere. Det er en historie om, at mod og flid betaler sig, når man har en idé, som forbrugerne tager godt imod. 

Målet for Heaply er, at det skal være en dominerende spiller inden for den plantebaserede konfekturekategori. Heaply skal drille de ”store” og vise, at der er plads til at tænke anderledes både i produktet samt den visuelle branding og kommunikation. Derudover skal Heaply være med til at udvikle det danske marked i en endnu mere plantebaseret retning. 

Lige nu er fokus på at skabe fodfæste i Danmark og få et økonomisk stabilt ståsted, hvortil Europa bliver det næste stop på rejsen. 

 

GODE RÅD TIL NYE IVÆRKSÆTTERE

  1. Forsøg at blive venner med usikkerheden, da den er et grundvilkår.
  2. Udnyt fleksibiliteten, når behovet er der – de fleste dage arbejdes der hårdt, så det gælder også om at nyde, at du ofte ikke behøver sidde på et kontor fra 8-16. 
  3. Ræk ud og brug dit netværk aktivt – du vil blive overrasket over, hvor mange kloge mennesker, som du har omkring dig, og hvor villige de er til at hjælpe dig. 
  4. Gør det ikke alene eller skab gerne et stærkt team fra starten – det kan føles ensomt at træffe alle de vigtige beslutninger selv.
  5. Ting tager tid – det er vanvittigt frustrerende. 
  6. Lyt til andre, men sæt det i kontekst til din egen situation. Du ved bedst, hvordan tingene føles og kender selv bedst din egen situation.