En pandemi skulle ikke stoppe to iværksættere i at starte ny bæredygtig virksomhed

Midt i en global krise stiftede de to tidligere holdkammerater på fodboldbanen Allan Høvenhoff og Jeppe Svenningsen virksomheden Re-Sport. Og nu skal de ikke længere bare spille fodbold sammen, men også drive virksomhed sammen.

Skrevet af: Sofie Holmsberg
04 nov 2020

Kender du det; du starter til en sport, køber en masse smart udstyr (for det skulle nødig ligne, at du ikke ved hvad du laver), men efter et par gange mister du interessen - måske fordi du ikke var så god som du troede. Men hvad så med alt det fine sportsgrej, som langt fra er slidt op?

De to iværksættere Allan og Jeppe har med Re-Sport fundet løsningen på det problem. De har udviklet en platform, hvor du kan sælge og købe brugt sportsudstyr. På den måde mindskes overforbruget og overproduktionen af sportstøj og sportsudstyr. Det er bæredygtighed der er til at forstå. Re-Sport blev lanceret i maj 2020, og selvom det måske ikke umiddelbart lyder som det rigtige tidspunkt at starte ny virksomhed på, så har COVID-19 ikke haft betydelige konsekvenser for virksomhedens første halve års levetid.

Holdkammerater på og uden for banen
I 2014 blev makkerparret holdkammerater, og det var begyndelsen på et venskab, som nu også er blevet et partnerskab. Selvom de to er forskellige, kommer fra hver sin uddannelsesmæssige baggrund, og ikke altid tænker ens, så er de overbeviste om, at de supplerer hinanden godt. Allan og Jeppes venskab samt fælles passion for både sport og klima er nogle af de grundsten der skabte Re-Sport. Men en irritation, over manglende service vedrørende handel med brugt sportsudstyr ligger faktisk også til grund for ideen: “Vi er selv sportsinteresserede og handler jævnligt med brugt sportsudstyr, og undrede os over hvor svært det er at finde brugt sportsudstyr. Blandt andet derfor startede vi Re-Sport, hvor du kan kategorisere din søgning og finde både din sportsgren og dit varemærke indenfor ganske få klik”.

Mindre smid væk, mere genbrug
Den grønne mission med Re-Sport er egentlig meget simpel: Mindre smid væk, mere genbrug.  Jo flere der bruger Re-Sport når der skal købes eller sælges sportsprodukter privat, jo større positiv impact har det på klimaet. På spørgsmålet om, hvad det indebærer for dem at være grønne rollemodeller svarer de: “Vi ønsker at gøre verdenen til et bedre sted ved at gøre noget, vi er gode til og interesserer os for – og i denne sammenhæng kan vi ligesom slå to fluer med et smæk. Vi tror på, at vi kan gøre danskerne – og siden i det store udland - mere opmærksomme på vigtigheden ved at genbruge, samt at gøre det at handle med brugt sportsudstyr nemmere og mere attraktivt. Af den grund tror vi på, at vi kan bidrage til en grønnere omstilling”.

Bæredygtig omstilling kan for den enkelte dansker måske synes lidt uoverskueligt, men ifølge de to stiftere, skal og kan alle bidrage til den bæredygtige omstilling ved hjælp af grønnere tilvalg i sin hverdag. Netop Re-Sport giver den enkelte mulighed for at hjælpe den grønne omstilling på vej ved køb af brugt i stedet for nyt. På den måde er den grønne cirkulære økonomi Re-Sports bidrag til, at øge fokuset på omstillingen. Ifølge dem kræver det; teamwork, fællesskab og ikke mindst indsats fra alle, hvis en ambitiøs grønnere omstilling skal kunne lykkedes.

“Vi vil gerne have at brugerne har følelsen af, at de sammen med os, og alle andre sportsinteresserede bidrager i kampen mod klimaforandringer og for en grønnere omstilling. Vi vil i den sammenhæng gerne åbne op for en masse samarbejde med klubber, foreninger og andre interesserede, så vi sammen kan sende et endnu stærkere budskab indenfor dette segment, og ligeledes opfordre andre til at lave lignende tiltag”.

Re-Sport skal være stedet for sportsfolk
Hos de to stiftere er gejsten høj og fremtiden fyldt med ambitioner der skal nås: “Vi har et godt team, som arbejder stenhårdt og supplerer hinanden godt, og vi elsker at bevæge os indenfor sportens verden. Vi drømmer stort og tror på os selv. Vi er ambitiøse, så vi knokler på for at realisere den forhåbning. Og så skal vi have det sjovt undervejs sammen med både partnere og også indbyrdes”.

Allan og Jeppe har store drømme for Re-Sports fremtid. De håber på, at platformen bliver danskernes foretrukne markedsplads for brugt sportsudstyr. Og når målet i Danmark er nået, er næste fase at gå internationalt - det er platformen nemlig skabt til.