Corona-krisen satte en midlertidig stopper for E-AT’s produkt, der har næsten uendeligt potentiale

Hos European Airvent Technology (E-AT) har de udviklet en teknologi der tætner ventilationssystemer. Et ”næsten uendeligt” potentiale, der er blevet midlertidigt bremset af corona-krisen.

Skrevet af: Nicolai Petersen
06 okt 2020
Faktaboks

Tilbage i 2019 var Henning Jacobsen og resten af E-AT ved at klargøre salget af deres produkt til det maritime segment. Et segment de så, og stadig ser, et stort potentiale i: ”Et krydstogtskib bruger ca. 80 tons brændstof om dagen, hvor en tredjedel går til at køle luften. Omkring 25% af den behandlede luft ryger direkte ud af utætheder i ventilationssystemet, før det kommer derhen hvor det er beregnet. Det betyder at vi kan spare 6-7 tons brændstof om dagen på sådan et skib ved at coate (tætne). Det giver en besparelse på mere end 100 tons CO2 om året.”

I starten af 2020 var Henning og E-AT så klar til at udrulle produktet på diverse krydstogtskibe. Dog var det som bekendt der corona-krisen for alvor startede, og investeringer i ny teknologi, var ikke noget der stod øverst på listen hos de mange krydstogsselskaber. Hos E-AT så de dog tilbageslaget som en mulighed for gentænke deres forretning: ”På den gode side har det givet os muligheden for at gentænke vores business case. Vi har nu også muligheden for at tætne ventilationssystemerne så bakterier og vira ikke spredes den vej igennem.”

Henning Jacobsen er Grøn Rollemodel

Med en uddannelse i VVS-branchen lå det ikke umiddelbart i kortene, at Henning skulle bevæge sig inden for den bæredygtige og grønne felt. Dog skulle en forespørgelse fra Teknologisk Institut vise sig at være afgørende i forhold til hvilken profil E-AT ville få. Her skulle de udvikle en måde hvorpå man kunne tætne ventilationssystemer i gamle beboelsesejendomme. Derfra så de det grønne potentiale, hvilket også har betydet af Henning så det som naturlig ting at være en del af Global Entrepreneurship Weeks grønne rollemodeller: ”At være grøn rollemodel gør at vi går foran med vores viden og erfaring i forhold til at hjælpe og coache andre nystartede, så de kan udvikle og sælge deres grønne initiativer. Derigennem kan vi også være med til at sænke den globale udledning, af blandt andet CO2, så de også kan hjælpe deres kunder med at opnå en grønnere profil.”

Hos E-AT havde de fra start af egentlig ikke den bæredygtige vinkel for øje. Det var bare en af de mange fordele ved deres produkter. Dog fandt de det relativt hurtigt naturligt at have den grønne vinkel som deres primære retning: ”Overordnet set ønsker vi jo som de fleste andre en grønnere verden til vores børn. At være iværksætter gør også, at man bliver nødt til at tænke ’ud af boksen’ og lave noget andre ikke har fundet på. Og med bæredygtigheden i tankerne lå det næsten til højrebenet at fokusere på hvor i et ventilationsanlæg der kunne optimeres. Både for at sænke energiomkostningerne, samt nedsætte udledningen af CO2.”

Henning

”Vores potentiale er næsten uendeligt”

Når ens produkt handler om at optimerer ventilationsanlæg, er det tydeligt at se hvilket potentiale E-AT sidder med: ”Vores potentiale er næsten uendeligt. Alle stedet hvor der er ventilationssystemer, uanset om det er på lands, til vands og i luften, er der energioptimering at hente. Derved også store besparelser på CO2-udledningen.” E-AT’s arbejde går ud på at de, ved at tætne ventilationsanlæggene, kan reducerer tryktabet, øger luftgennemstrømningen samt minimerer varme- og kuldetab. På den måde bliver systemerne energioptimeret i og med man ikke skal bruge samme mængde fossile brændstoffer til at drive de dieselgeneratorer der driver ventilationsanlæggene.

Udover den tydlige gevinst ved CO2-besparelser, så er E-AT’s arbejde også med til at levetidsforlænge ventilationsanlægget, hvilket betyder at man også sparer på de ressourcer det kræver at producere og udskifte dele af eller hele ventilationsanlægget.

E-AT arbejder videre på trods af corona

Den globale epidemi har haft omfattende konsekvenser for E-AT, men Henning har stadig store forventninger til deres produkt: ”Jeg håber at vi på trods af corona får sparket gang i den grønne bæredygtige bølge, der bliver talt så meget om. Jeg håber der kommer handling bag de fine intentioner som vores politikkere har. Vi har brugt mange år på at gøre vores produkt klart og nu skal det over disken og ud i alle afkroge af verden.”

Corona har også sat det hele lidt i perspektiv i forhold til hvordan E-AT gerne vil fremstå, og hvordan de aktivt vil være med til at gøre en endnu større forskel: ”Vi arbejder på at få implementeret flere af FN’s 17 verdensmål i firmet. Det handler om at tænke virksomheden ind i verdensmålene og verdensmålene ind i virksomheden. Hvordan kan verdensmålene bruges som platform for innovation? På den måde lever vi op til vores ansvar som grøn virksomhed, men uden at tabe fokus på forretningen. Forhåbentlig forbinder vores kunder os med grøn, god business.”

Læs mere på e-at.dk

Henning Jacobsen og E-AT er en del af dette års grønne rollemodeller. I ugerne op til Global Entrepreneurship Week i uge 47, kan du blive klogere på nogle af seje, bæredygtige iværksættere vi har rundt omkring i Danmark.

E-AT