Coffee Beanies vil udrydde fattigdommen - i fællesskab med de allerfattigste

“Drømmen er at vi kan give alle familier i hele Burundi chancen for at strikke og hjælpe sig selv ud af ekstrem fattigdom. Vores bro mellem producenter og kunder i Norden skal bygges solidt og ærligt med levelønninger og klodens bevarelse i fokus.”

Skrevet af: Nicolai Christian Petersen
13 okt 2022

De hurtige om iværksætteren

  • Virksomhedens fulde navn: Coffee Beanies ApS
  • Hjemmeside: www.coffeebeanies.dk
  • Grundlagt: januar 2018
  • Branche: modebranchen
  • Produkttype: Tilbehør til tøj og mode
  • Antal medarbejdere: 1 (Aimee) og 1 praktikant og ca. 3 danske deltidsfrivillige samt ca. 200 strikkere og deres ledere i Burundi.
  • Vigtigste grundværdier: Ligeværdighed 
  • Virksomhedens overordnet mål: Fattigdomsbekæmpelse i verdens fattigste land Burundi (iflg. Verdensbanken, 2019)
     

Ovenstående citat indrammer perfekt den mission grundlægger af Coffee Beanies Aimee Kjær er på. Med udgangspunkt i kaffebønder i Burundi, oplærer og understøtter Coffee Beanies kvinderne til at strikke huer i alpakauld, som kan bruges i det kolde nord. “Idéen til Coffee Beanies opstod i mødet med kvinderne fra Burundi, som var verdens fattigste land da vi boede dernede i 2017. De var myreflittige og ivrige efter at sælge os håndlavede tingester. Men selvom jeg købte en hel kuffert håndlavede safari-dyr, så ville hjælpen fra handelen ikke række langt.” Aimee så altså en mulighed i at hjælpe de fattigste i verdenen med at have et større formål og skabe en indkomst.

Det handlede for Aimee om at finde noget kvinderne kunne lave, som ikke krævede elektricitet og særlige egenskaber. Efter stor søgen fandt hun en lille landsby i Burundi, der kunne strikke i alpakauld, som med tiden skulle blive til huer, mennesker længere nordpå kunne benytte.

Men der er som bekendt langt fra idé til handling nogle gange. Og det var også tilfældet for Aimee og idéen bag Coffee Beanies. Den dag i dag har der stadigvæk ikke været egentlig løn til Aimee, men det nærmer sig. Og lyset for enden af tunnelen, er der specielt én god grund til, fortæller Aimee: “Det første jeg gjorde, da jeg kom hjem til Danmark var, at begynde at snakke med alle jeg mødte. En ven med succes gav mig det råd. Og det skulle vise sig at være det bedste råd. For hvis der er noget, man ikke kan som iværksætter, så er det at finde den nemmeste vej til Rom uden at gå ad mange omveje. Og jo mere du får kastet lys på dine blinde vinkler gennem andre menneskers gode indspark jo stærkere bliver dit fundament for virksomheden.”

 

En mission der står lysende klar for Coffee Beanies frivillige

Efter et utal af eksperimenter og “trail-and-errors” begyndte Aimee lige så stille at se en struktur i den måde, hun drømte om, at Coffee Beanies skulle bygges op på. Det skyldtes blandt andet, at en masse talentfulde mennesker tilbød deres hjælp og gode råd - og samtidig lærte fra sig. På den måde kunne Aimee udvikle sig og klare opgaver, hun ikke førhen havde kompetencerne til: “F.eks. har vi ikke noget PR bureau, så alt kampagnearbejde er noget jeg selv organiserer og sammensætter holdene af primært frivillige.”

Udover at talentfulde mennesker tilbyder deres hjælp, så fik Aimee også at vide, at der var noget der hed Weboard: “Og det blev en gamechanger. I dag har jeg fået et nyt (advisory board red.), og jeg kunne ikke undvære at have mennesker rundt om bordet med en oprigtig interesse i at hjælpe mig på alle mine korsveje. Det med at køre sine private omgivelser trætte med ens projekt bliver uholdbart i længden. Så jeg kan kun anbefale, at man finder et hold af rådgivere omkring sig.”

De mange frivillige som Aimee omgiver sig med, mener hun skyldes Coffee Beanies krystalklare formål og mission. Det har gjort det muligt at skabe en forretning tidligt i processen, der besad mange forskellige kompetencer og skabte nogle højst usandsynlige muligheder: “F.eks. passede min timing lige med at en strikker fra Odense, som engang i 80’erne havde boet dernede, gerne ville optræne strikkerne og flyttede derned med sin mand, som skulle lave et vandprojekt for den samme landsby, jeg startede i.”

Aimee Kjær er ansigtet udadtil hos Coffee Beanies, men i Burundi strikker de huer på livet løs.

Jeg elsker min rygsæk af erfaringer og mit netværk. Uanset om man lykkes eller ikke, så bliver man lykkeligere af at kunne sige til sig selv, at man trods alt prøvede.

Aimee Kjær

Den ultimative drøm er klar - og det er vejen derhen også

Lige nu findes der 125 forhandlere af Coffee Beanies og med en omlægning i måden at markedsføre sig på, håber Aimee, at udviklingen kan fortsætte: “Sidste år brugte vi relativt mange penge på Facebook-annoncering. Men i år vil vi hellere se hvad det kan give, hvis vi giver den gas med mikroinfluencere og egne SoMe platforme.”

Udover en proaktiv markedsføring, så har fortidens udfordringer også bevist at Coffee Beanies og Aimee kan modstå alverdens modstand. Coffee Beanies har i sin korte levetid været udfordret af corona, en omfattende nedlukning, forsynings- og energikriser og hvad der ellers møder en nystartet virksomhed. Så Aimee er mere end klar til at opleve en tid med en del mindre tumult og med en skarp forsyningskæde og en digital lagerstyring, er der ingen grund til at udviklingen ikke fortsætter.

Dog skal Coffee Beanies ikke udvikle sig for udviklingens skyld: “Jeg har ingen ambitioner om, at vi skal stile efter en lynrejse. For os gælder det strikkernes ve og vel og tempoet skal lægges lige dér, hvor det ikke ødelægger noget for dem. Hvis vi vil træne nye landsbyer, kan vi godt gøre det men det ville kræve risikovillig investering fra velmenende folk udefra.” fortæller Aimee, som samtidig beretter, at de siden deres første vintersæson i 2018, har fordoblet deres salg hvert år. Men omvendt er de bevidste om at det hele skal foregå i et ansvarligt tempo til fordel for kvinderne og lokalmiljøet.

 

“Man er aldrig for gammel”

Vores samtale med Aimee slutter af med et budskab til alle dem, der sidder med en iværksætter gemt i maven - uanset hvor længe, man har gået med den: “Jeg var 43, da jeg begyndte at blive rastløs i mit gamle job som gymnasielærer. Det var, fordi jeg var blevet bidt af noget, som jeg ikke kunne slippe igen, og som jeg måtte undersøge. Alle aldre har deres fordele. Jeg elsker min rygsæk af erfaringer og mit netværk. Uanset om man lykkes eller ikke, så bliver man lykkeligere af at kunne sige til sig selv, at man trods alt prøvede.”

Og så kvitterer Aimee selv med et godt råd: “Brug individuel rådgivning i væksthusene i kommunerne til du skammer dig. Vær ydmyg og sulten på viden og input og sov så på rådene og tag det, der stadig giver mening.”

En helt igennem inspirerende iværksætterrejse Aimee er begyndt på. Vi kan ikke vente med at se, hvad det hele fører til!