Cheeme tilbyder udlejning af babytøj: Der er behov for innovation og handling nu!

Cheeme tilbyder en bæredygtig garderobe til baby-familier for en fast månedlig pris. Stifterne Rumina Todorova og Christian Ristorp Jensen har startet virksomheden under corona tiden og samtidig som studerende.

Skrevet af: Zeinab Asem
02 nov 2021

Cheeme som koncept 

Det er ikke en hemmelighed, at babyer vokser meget hurtigt. Af den grund er der mange forældre, der konstant skal købe nyt tøj, da deres baby er vokset ud af det gamle. Det kan hurtig blive til en cirkel, hvor man køber og smider ud. Det kan være frustrerende som forældre. Derfor er Cheeme kommet frem til en løsning, der kan gøre det nemmere, billigere og ikke mindst bæredygtigt for forældrene! 

For 449 kr. om måneden lejer man en garderobe med 20 stk. babytøj, der opfylder det behov som børnefamilier har til beklædning i deres babys første leveår. Det foregår således, at man vælger den størrelse man skal bruge. Der tilbydes fra størrelse 56 til 80. Herefter bliver pakken med den bestilte garderobe sendt direkte til ens adresse, hvorefter man kan benytte sig af tøjet indtil babyen ikke kan være i det længere. Når baby vokser og man har brug for en ny størrelse, så sender man blot den gamle pakke tilbage og får tilsendt en ny størrelse. Det er nemt! 

Når det kommer til selve produktionen af tøjet, har Rumina og Christian også taget bæredygtighed med i deres overvejelser og beslutninger. 

Vi har udvalgt brands, der har fokus på økologisk produceret tøj i høj kvalitet, så vi sikrer en lang holdbarhed på vores produkter. Vi er en del af den Cirkulære Økonomi og vores formål er at reducere forbrug og forlænge tøjets levetid.

Cheeme’s historie 

Cheeme’s rejse begyndte under corona-tiden, hvor vi kun skal tilbage til d. 12 marts 2021. Det var nemlig her, at Cheeme’s drift rigtigt blev sat i gang. 

Vi skal tilbage til den første nedlukning af Corona, hvor Cheeme udfoldede sig som idé. Vi har været i dialog med Rumina og Christian, der giver os et indblik i deres iværksætter-rejse. Her fortæller de: 

Vi havde begge en spirende iværksætterdrøm og satte os ned en aften over et glas vin og begyndte at brainstorme på, hvilke muligheder, der var for at starte dette eventyr op. Det vigtigste krav var blot, at det skulle være en forretningsidé, der havde bæredygtighed for øje.

I den forbindelse kommer de også ind på, at Christian’s første idé var at leje tøj ud til det største forbrugersegment på verdensplan, som  netop er kvinder. Men efter begge partnere har gjort deres research og brainstorming kom de frem til, at der er en gruppe små mennesker, der havde mere behov for denne mulighed. 

Her kom vi relativt hurtigt frem til idéen med at udleje babytøj, og sidenhen har idéen blot udviklet sig. 

Da Rumina og Christian startede Cheeme, var de studerende på deres kandidater. Her havde de et fag, der handlede om cirkulær økonomi og samtidig skrev de speciale om udlejning af babytøj på et internationalt plan. Dette gav dem et teoretisk udgangspunkt for, hvordan man skaber en forretning baseret på cirkulær økonomi. Her fortæller de også: 

Med vores akademiske forståelse og spirende entusiasme for projektet gik vi igang med en lang sourcing proces, hvor vi søgte input fra professionelle, tidligere virksomheder og potentielle kunder. Til sidst kulminerede det i, at vi startede med opkøb af varelager i august 2020 og Cheeme var på vej til at blive født! 

Da vi spurgte Rumina og Christian om deres behov for at starte et brand som Cheeme, så svarede, at: 

Efter idéen først kom til vores hovede tænkte vi som alle andre iværksættere, at det var banebrydende og ingen andre havde tænkt på noget lignende før. Det viste sig dog ikke at være helt sandt. 

Det viste sig nemlig, at der allerede har været 2 forsøg på at lave et lignende koncept. Af den grund kunne Rumina og Christian se, at behovet for produktet var eksisterende især efter de to andre virksomheder stoppet deres arbejde af en eller anden årsag. I den forbindelse så Rumina og Christian også, at markedet var åbent overfor abonnementsforretninger, da mange virksomheder var igang med at omstille deres forretninger til at indeholde abonnementsløsninger. 

Samtidig er det vigtigste behov, at vi formår at opfylde en grad af bæredygtighed ind i folks hverdag. 

Både Rumina og Christian lægger ikke skjul på, at det vigtigste krav i deres forretning, er at det skal bidrage positivt til den bæredygtige udvikling, hvilket også er den største motivation bag deres koncept. 

Vi ser det samtidigt som vores styrke som iværksættere, da vores kærlighed til produktet bliver overskygget af målet med at drive forretningen. Det mener vi selv giver os endnu bedre mulighed for at kunne udvikle på produktet hele tiden i den første fase af konceptets opbygning, så vi kan formå at tilfredsstille kundernes behov tilstrækkeligt.

Forretningspartnere og kærester 

Til dagligt er Rumina og Christian ikke kun forretningspartnere, men de er også kærester og bor sammen. Vi har spurgt ind til, hvordan det er at jonglere med begge roller og her kommer de med hver deres perspektiver på det. 

Christian starter ud med at sætte ord på, hvordan han både er forretningspartner og kærester med Rumina. 

I perioder er det nemmere end andre. Så mange faktorer spiller ind i forhold til  den hverdag man også har ud over forretningen. Og i en stresset hverdag, hvor specielt jeg har en milliard forskellige bolde i luften, så kan det godt være svært at finde balancen mellem, hvornår man er forretningspartnere og hvornår man er partnere privat.

På samme tid mener han også, at det er rart og givende, da man kan tillade sig at sige noget ekstra til hinanden uden, at det skal ende i store uenigheder og skænderier. Han beskriver også deres evne til altid at være kompromissøgende og til at have et positivt mindset, hvor han slår fast, at rummelighed er en vigtig del af den balance. Af den grund anbefaler han heller ikke alle at drive forretning med sin kæreste, hvis man ikke kan formå at opretholde denne balance i sine forhold til hinanden. 

Når det kommer til Rumina’s perspektiv på deres forhold som forretningspartnere og kærester, fortæller hun: 

Det er meget udfordrende til tider. Vi har mange og lange diskussioner, fordi vi professionelt er meget forskellige. Christian er mere nede på jorden og med en stor tålmodighed. Han kan godt lide at planlægge og lade tingene gå sin gang for at se hvordan tingene udvikler sig hen over tid.

Rumina fortæller, at hun derimod foretrækker at få gjort tingene med det samme. Hun fortæller også, at Christian til tider kan udfordre hende på alle hendes idéer. Han kan finde på at stille spørgsmålstegn ved alt både af hensyn til virksomheden, men også fordi, at han blot er sådan af natur. 

Det er også det vi har taget meget med os fra universitetet at være kritisk, analyserende og forsvare dig selv og sine idéer. Det er klart med til at gøre rede for og klarlægge alle de forretningsbeslutninger vi tager, og dem er der en hel del af.

Rumina mener dog også, at det er sjovest, at man ikke er alene om det hele. Hun værdsætter, at man har en at sparre med og som altid er klar til at lære noget nyt! Rumina har lært en del om strategi, finansiering, økonomi og logistik. Christian er derimod blevet klogere på mode, marketing og købsadfærd hos mødre. 

Cheeme er bygget på idéen om at forlænge tøjets livscyklus 

Vi alle kan genkende statistikken for, hvor meget tøj, der bare ligger i gemt i vores garderober og som aldrig bliver brugt og derefter garanteret ender på skraldepladser. Her er det også vigtigt at hæfte sig ved den uetiske måde produktionen af tøjet foregår på, der kan være til stor skade for miljøet. 

Når det kommer til, hvordan Cheeme arbejder bæredygtigt, så kan man sige, at hele konceptet er baseret på bæredygtighed. Dog har Cheeme ikke bare kastet sig ud i noget uden at foretage research. Efter tonsvis af research har de fundet frem til, at der endnu ikke findes en ultimativ vej til at bruge stoffet fra tøj efter endt brug. Her kommer Rumina og Christian med et eksempel, som er økologisk bomuld, hvor de fortæller, at på den positive side, er det meget bedre end syntetisk producerede produkter i forhold til, at materialet kan blive genbrugt på en meget nemmere måde og er samtidig bedre for miljøet. På den anden side så bruger økologisk bomuld en del landareal og store mængder af vand til produktionen. 

Rumina og Christian mener derfor, at den utvivlsomt bedste løsning på problematikken er, at der bruges de ressourcer, der allerede er derude. Ifølge Rumina og Christian skal de recycles, refurbished eller repurpose for at få det optimale ud af hver enkelt tekstil. I bund og grund skal man undgå at forbruge produkter, der er produceret med nye materialer. 

Vores første skridt på vejen har været kun at bruge brands, der producerer tøjet lokalt i Europa, så det sikrer fair betaling til medarbejderne og støtter de lokale områder.

Da vi spurgte Rumina og Christian, hvorfor det netop skulle handle om bæredygtighed i deres arbejde, svarede de, at: Fordufte giver mening. 

Markedet er fyldt med virksomheder, der kører direkte salg uden den store varietet i produktporteføljen. Vi mener, at der er behov for at innovere og udvikle. Der er en masse nye bevægelser ude i samfundet, og vi mener at der er ved at blive lavet grobunden for fremtiden, hvor fokus på deleøkonomi og cirkulær økonomi vil være i centrum.

Rumina og Christian nævner også, at de ikke kan producere nye ressourcer for altid og samtidig ved de, at planeten er på grænsen til klimaforandringer. 

Desværre er Elon, Bezos og Branson ikke hurtige nok til at kolonisere Mars. Derfor har vi sat os for at prøve vores bedste til at beskytte det hjem vi allerede har.

Rumina og Christian som iværksættere 

Vi har spurgt ind til, hvad Rumina og Christian har oplevet af udfordringer på deres vej som iværksættere. Her fortæller de: 

Den konstante tvivl omkring, hvorvidt vi vil få succes, er vores idé god? Og kan vi succesfuldt uddanne og overbevise folk omkring de værdier vi har er noget af det hårdeste på nuværende tidspunkt. 

De forklarer også, at den første måned havde de ikke én eneste kunde, hvilket tog hårdt på deres nerver. Som iværksætter har man altid et håb om en kæmpe success fra start. Cheeme’s første mål var at få 20 kunder indenfor 3 måneder og det nåede de desværre ikke. 

En anden udfordring som Rumina og Christian også døjer med, er den negative feedback de modtager fra kunder. Her nævner de også, at kunder typisk har noget at klage over, men her er det vigtigt for Rumina og Christian at sortere i, hvilken feedback, der er relevant og hvilken man bare skal se igennem med fingre. 

Vi forsøger altid at holde snuden i sporet og følge den retning vi har sat og have noget is i maven. Det handler om at finde den gyldne balance mellem at lytte til andre, men samtidigt vælge den retning man selv mener er den rigtige.

Da vi spurgte Rumina og Christian, hvad den ultimative drøm for Cheeme er, svarede de at hjælpe til en mere bæredygtig hverdag for børnefamilier i hele Europa. Her afslører de også, at:

I fremtiden ønsker vi at udvide til, at vi kan have andre babyting såsom barnevogne, legetøj og hvad der ellers kunne passe. Men hver ting til sin tid. Lige nu så er vores mål bare at få andre til at tro på det samme som os. Og hvis vi kan få dem til det, så er vi allerede en succes!