Skrevet af: Margit Lind
18 dec 2018

Nutidens iværksættere etablerer virksomhed for at gøre en positiv forskel

Fredag den 14. december afholdte Dansk Iværksætter Forening og Erhvervsstyrelsen finale i idekonkurrencen Impact Challenge, som har fokus på forretningsideer, der vil løse nutidens samfundsudfordringer.

Impact Challenge blev lanceret i forbindelse med Danmarks Iværksætteruge i midten af november, hvor 44 forretningsideer blev indsendt i løbet af tre uger. Til finalen i fredags var ideerne fra Cup2Go, Plastas og Vandkraft by S.W.E.B udvalgt til at præsentere i kategorien Ungt Talent. I kategorien Startup var ideerne fra GoGetty, Kiteborne Energy og SolarSack nomineret til at præsentere 

Vinderne blev fundet på baggrund af både juryens og publikums stemmer, og det havde derudover været muligt at stemme online i dagene op til. Vinderne i kategorien Ungt Talent blev Vandkraft by S.W.E.B mens GoGetty vandt i kategorien Startup
 

Vandkraft by S.W.E.B arbejder på en idé om at bruge vandfaldskraften til at producere bæredygtigt energi ved en turbine, som f.eks. kan installeres i nedløbsrør ved tagrender, samt i større skala ved f.eks. Amager skibakke. Tanken er at kunne gøre byer selvforsynende. Bag ideen står fire 7. klasses elever fra Skolen på Islandsbrygge, som har arbejdet med ideen siden september måned.

GoGetty er det første online employer branding-, benchmarking- og diversitetsplatform, som gør virksomheders diversitets- og inklusionstal målbare og gennemsigtige. Ifølge undersøgelser skaber virksomheder med en mangfoldig ledelse markant højere tal på bundlinjen, og her er kønnet det mest betydningsfulde diversitetsparameter. Helene Aagaard og Ewelina Reszke er de to grundlæggere af GoGetty.

Det var Uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers der overrakte priserne. Begge vinderen vandt et symbolsk beløb på 15.000 kr. samt et halvt års mentorforløb.  

 

Kort om de øvrige nominerede forretningsideer:


Ungt Talent:


Cup2Goer ideen om en foldbar kop, som du kan have med på farten og bruge, og bruge når du køber en kop kaffe i stedet for engangspapkrus. Som Izabella sagde ved pitch-eventet: ”Den her køb-og- smid-væk-kultur er ikke særlig smart”.


Plastas vil lokalt i Afrika bygge små drivhuse af genbrugsplast fra verdenshavene, og derigennem skabe vækst og beskæftigelse lokalt, samt bidrage til at lokale familier i Afrika kan dyrke fødevarer med højt vitamin- og næringsindhold i det særlige klima, som opstår i de små drivhuse.


Startup:


Kiteborne Energyarbejder på at udvikle en drage, som kan producere den samme energi, som en stor vindmølle. Dragen kan være i en rygsæk og kan sættes op alle steder – bare der er vind. Dette giver mulighed for at produceret bæredygtigt energi steder, hvor der endnu ikke er elektricitet.


SolarSack er en pose, som ved hjælp af solens stråler kan rense vand. Posen kan dermed levere rent drikkevand, som er en mangelvare for ca. 2.1 milliard mennesker verden over.  

 

Juryen
 

Juryen i kategorien Ungt Talent bestod af:

  • Thorkil Sonne, stifter af Specialisterne og formand for Rådet for Samfundsansvar og Verdensmål
  • Stine Kirstein Junge, privatsektor ansvarlig, UNDPs nordiske repræsentationskontor
  • Sara Krüger Flk, direktør, UN Global Compact Danmark
  • Pelle Pedersen, rådgiver og impact investor
  • Flemming Besenbacher, bestyrelsesformand, UNLEASH, samt næstformand, Innovationsfonden 

 

I kategorien Startup var juryen:

  • Malou Aamund, direktør, Google Denmark
  • Søren Stig, formand, Nordic Impact Investing Network (NIIN) og medlem af Disruption Taskforce
  • Christian Motzfeldt, direktør, Vækstfonden
  • Richard Georg Engström, stifter, IMPACT X  
  • Jesper Højberg, næstformand, DanBAN Danish Business Angels

 

Juryen vurderede forretningsideerne på baggrund af følgende kriterier:

  • Innovativ: Din idé eller forretningsmodel skal være nytænkende og innovativ i forhold til konkurrerende produkter eller services på markedet.
  • Realiserbar: Du skal sandsynliggøre, at din idé eller forretningsmodel kan realiseres kommercielt. 
  • Impact: Du skal vise, at din idé eller forretningsmodel bidrager til at løse en eller flere samfundsudfordringer, og du skal angive, hvilket af FNs 17 Verdensmål der bidrages til.
  • Skalerbar: Din idé eller forretningsmodel skal være kommerciel og have skalleringspotentiale.

 

Juryens favorit var SolarSack, som hos alle fem jurymedlemmer scorede topkarakter på kriteriet om Impact. Tungen på vægtskålen og valget af GoGetty som vinder blev dog de mange online stemmer, hvor mere end 800 havde stemt på deres favorit i perioden 12. – 14. december på baggrund af kandidaternes video-pitch. Samlet set var det kun 1 procent som adskilte vinderen med nr. to, som blev SolarSack.  

I kategorien Ungt Talent pegede juryens stemmer og de online stemmer i samme retning - nemlig på Vandkraft by S.W.E.B.