Skrevet af:
09 nov 2018

Erhvervsminister Rasmus Jarlov lancerer nyt initiativ

12. november 2018

I dag åbnede erhvervsminister Rasmus Jarlov Danmarks Iværksætteruge 2018 til et stort åbningsarrangement i København. Samtidig lancerede han en idekonkurrence, som skal inspirere både startups og børn og unge i hele landet til at arbejde med Verdensmålene, som netop er temaet for årets iværksætteruge.

Temaet for årets iværksætteruge 2018 er de 17 Verdensmål, og til dagens åbningsarrangement stod det klart, at hvis vi skal nå målene til 2030, er det iværksætterne, der skal komme med nye og innovative løsninger.

For at få flere iværksættere på banen, lancerede Erhvervsminister Rasmus Jarlov derfor en ny konkurrence, hvor startups, der arbejder med Verdensmålene, kan indsende deres ide og få chancen for at præsentere den foran en professionel jury.

“Challenges er jo en relativ ny måde at arbejde på, der giver os mulighed for at sætte fokus på en samfundsudfordring, som ofte er kompleks. Og derfor kræver, at så mange som muligt - både virksomheder og borgere - tænker med i forhold til at finde løsninger til gavn for os alle. På den måde udvikler vi i flok, får flere ideer på bordet og finder frem til de bedst mulige løsninger”, sagde erhvervsministeren, da han lancerede konkurrencen ‘Impact Challenge - Business with Purpose’.

Børn og unge skal også være med

Det er ikke kun startups, der har muligheden for at præsentere deres gode ide. I konkurrencen er der også en kategori for skoleelever og studerende under 35 år (Young Talents), der skal inspirere morgendagens iværksættere til at tænke Verdensmål og forretningsmål ind under samme paraply.

Danmarks Iværksætteruge opfordrer alle fra hele Danmark, der måtte have en god forretningside, til at indsende sit forslag og på den måde være med til at gøre en forskel.

Det er muligt at indsende sin ide fra i dag og frem til den 3. december 2018. Konkurrencen afholdes den 14. december kl. 09.00-12.00 i Det Digitale Læringshus, Nørrebrogade 34, 2200 København N.

Vinderne kan se frem til en pengepræmie samt et mentorforløb til at udvikle sin startup.

Læs mere om konkurrencen og juryen på www.challenges.dk.

Pressekontakt eller info om Challenges eller evt. lokale cases:

Christina Vinter, projektleder Danmarks Iværksætteruge, email: christina@gew.dk