Skrevet af: Margit Lind
22 aug 2019

Afhold lokale events under Iværksætterugen

Hvad er Global Entrepreneurship Week Denmark?

Iværksætteruge er Danmarks største iværksætterkampagne og er en del af det internationale initiativ Global Entrepreneurship Week, som i år foregår i uge 47 (18.-24. november 2019). Du har muligheden for at være med og sætte fokus på iværksætteri i dit lokalområde.

Mere end 170 lande over hele verden afholder iværksætterugen og sætter fokus på iværksætteri i deres eget land ved at belyse potentialet, udfordringerne og de mange inspirerende og motiverende iværksætterhistorier.

I Danmark består ugen af op mod 200 arrangementer, der er arrangeret af lokale aktører (både offentlige og private) rundt i hele landet. I år er det 12. gang, vi afholder Global Entrepreneurship Week Denmark, og det er Dansk Iværksætter Forening, der er vært.
Iværksætterugen er et stærkt og etableret brand, og kampagnen når ud til hele landet i et stærkt samarbejde med kommuner, iværksætterfællesskaber, større virksomheder, iværksættere, beslutningstagere og politikere.

Bliv en den af Global Entrepreneurship Week Denmark
Ved at afholde en eller flere events under iværksætterugen bliver du en del af iværksætterugen, hvis du opretter dig som arrangør her. Med et arrangør login kan du gratis oprette events i kalenderen og benytte platformens eventsystem. Du får også adgang til at bruge iværksætterugens logo og markedsføringsmateriale.

Det er let at blive arrangør, og sådan gør du:

1. Gå ind på www.gew.dk.
  2. Tryk på menupunktet ‘Vær med’.
  3. Tryk på ‘Bliv arrangør’ og indtast dine oplysninger.
  4. Herefter godkendes du som arrangør af sekretariatet.
  5. Du modtager login-oplysninger og vejledning via mail.
  6. Og så er du klar til at oprette dine events

Eventoversigten er ikke forbeholdt events som ligger i uge 47. Afholder du et iværksætter-event i efteråret, er du meget velkommen til at ligge det i eventoversigten.

Modtag magasinet Iværksætteren gratis til dine events
I forbindelse med Iværksætterugen udkommer magasinet Iværksætteren i en særudgave med artikler, portrætter og interviews, som belyser årets tema i Global Entrepreneurship Week Denmark.

I år tilbyder vi event-arrangører muligheden for at modtage 50 gratis eksemplarer af magasinet, som du kan dele ud til dit arrangement. Skriv en mail til kontakt@gew.dkhvis du ønsker en kasse med 50 magasiner.

Event inspiration
Du afgør selv, hvilket format, hvor og hvornår det skal være. Du kan afholde det selv, eller gå sammen med andre.

Et arrangement kan eksempelvis være:

• En debat
  • En workshop
  • Et kursus
  • Et enkelt oplæg
  • En konference
  • Networking
  • En prisuddeling
  • Noget helt andet

Der er mange event gengangere i Iværksætterugen, f.eks. har Danish Entrepreneurship Award i Fredericia arrangereret af Fonden for Entreprenørskab været med i mange år. Mange nye små iværksættere er også begyndt at afholde events rundt om i landet for at gøre opmærksom på sig selv. Alle der har lyst til at afholde et iværksætter-event er velkommen i netværket.

Hvorfor afholde et arrangement som en del af iværksætterugen?
Mere end nogensinde før står verden over for en række udfordringer som især iværksættere er i stand til at komme med innovative og kreative løsninger på Vi har derfor brug for mange flere iværksættere. Sammen kan vi inspirere og motivere endnu flere til at blive iværksættere. Som event-arrangør under iværksætterugen er du derfor med til at fremme iværksætterlysten i Danmark.

Som event-arrangør får du:

• Mulighed for at fremvise dit arbejde, initiativ eller din indsats.
  • Du kan skabe et netværk, der arbejder inden for samme område.
  • Du kan få inspiration og viden til at løse evt. problemstillinger.
  • Du kan debattere problemstillinger og muligheder med andre.
  • Du opnår eksponering for dit arrangement på gew.dk.
  • Du bliver en del af den lukkede gruppe GEW Danmark-netværket på Facebook.

Om årets tema
I forlængelse af temaet sidste år om Verdensmålene fokuserer vi i år på Grønne Iværksættere. Det vil sige virksomheder med grønne forretningsmodeller, der sigter efter at have minimum påvirkning på miljøet, og samtidig at være økonomisk profitable.

Danmark har en førerposition, når det gælder den grønne udvikling – og den skal vi gøre alt for at bevare. Vi har derfor brug for at inspirere den næste generation til selv at kaste sig ud som innovative iværksættere, der efterlader et positivt aftryk på vores miljø og klima. Læs evt. mere om temaet her.