SustainX vil bidrage til den grønne omstilling i Danmark

SustainX vil ikke acceptere, hvis vi ikke når målsætningerne i klimaaftalen inden 2030. Derfor arbejder Line, Kristian og resten af SustainX utrætteligt for at hjælpe danske virksomheder med at implementere bæredygtige løsninger i deres arbejde.

Skrevet af: Zeinab Asem
13 okt 2021

SustainX er skabt på baggrund af bæredygtighed

Bagved SustainX står founderne Kristian Danielsen og Line Amtorp Poulsen, der oprindeligt er uddannet ingeniører og har tidligere arbejdet for store virksomheder. I deres tidligere arbejde gik det op for dem, at der er behov for nogen, der kan hjælpe virksomheder med at implementere bæredygtige processer. Det var her, at Line og Kristian ikke kunne lade være med at starte SustainX.

I dag er SustainX med til at hjælpe andre virksomheder med at implementere bæredygtige løsninger i deres forskellige arbejdsprocesser.

Vi har sat os ned med Kristian og Line og spurgt dem lidt indtil deres motivation for at starte SustainX.

Vi kan se, at der er behov for konkret handling, hvis vi skal opnå vores målsætning om at reducere Danmarks CO2 udledning med 70% inden 2030. Her kan vi desværre konstatere, at det stadig går den forkerte retning og derfor har vi skabt SustainX med henblik på at sikre planeten og de fremtidige generationer.

Det skal understreges, at SustainX er en nyfødt virksomhed, da det blev etableret i sommeren 2020.

Hvordan hjælper SustainX med at fremme den grønne omstilling?

Mange sidder sikkert nu og tænker, hvordan man kan gøre en virksomhed grønnere. Det er heller ikke lige til, men heldigvis har SustainX gjort det lidt mere klart. Som kunde hos SustainX får man tilbudt en værktøjskasse, der tager virksomhederne i hånden gennem den grønne omstilling over en periode på 3 år.

Værktøjskassen er lavet til at se holistisk på virksomheders omstilling og kan derfor dække aktiviteter, der både relaterer sig til ledelsen, eksempelvis maskinrummet og generelt hverdagen for medarbejderne.

Vi arbejder ud fra præmissen om, at forandringen sker først hos mennesker, hvorfor uddannelse vægtes meget højt i vores værktøjskasse. Fordi ved at løfte vidensniveauet vil vi se, at den enkelte medarbejder opnår højere forståelse og motivation i forhold til virksomhedens strategiske retning.

Derudover kan man i denne værktøjskasse også finde aktiviteter som scope 1 og 2 beregninger, en kommunikationsplan, uddannelse, integrering af ambassadørkorps og meget mere.

Kristian og Line nævner også, at de til tider oplever udfordringer, når det kommer til virksomhedernes vidensniveau angående bæredygtighed. Her fortæller de:

Vi oplever ofte, at der er manglende viden på, hvordan man arbejder bedst med den grønne omstilling i danske virksomheder. Viljen er der, men vidensniveauet har brug for at blive løftet. Resultatet er ofte, at virksomheder ikke skaber reel værdi ved de bæredygtige løsninger som de i øvrigt investerer mange penge i og bruger meget tid på at implementere. Det er det vi i SustainX vil gøre om på.

SustainX hjælper forskellige virksomheder på forskellige måder. Til fælles har de dog at implementere bæredygtighed i deres arbejde.

Her arbejder SustainX både individuelt med danske produktionsvirksomheder og på industriniveau. På det individuelle niveau er SustainX med til at hjælpe virksomheder med bæredygtig udvikling gennem konkrete initiativer og aktiviteter. Det kan eksempelvis være sustainability management, en bæredygtighedsstrategi, CO2 beregning, CSR-rapporter, uddannelse i bæredygtighedsprincipper, cirkulær økonomi osv. Her nævner Kristian og Line, at:

Det er vigtigt for, at vi skaber konkret handling i samarbejdet med vores kunder. Derfor er vi ofte integreret i virksomheden over de 3 år netop for at sikre, at omstillingen er vedvarende og har den største værdi for både virksomheden og planeten.

Hvordan er SustainX bæredygtige?

Nu har du læst en del om, hvordan SustainX hjælper andre virksomheder med at være bæredygtige, men hvordan formår SustainX selv at være bæredygtige?

Hos SustainX arbejder man med den tredobbelte bundlinje, hvor deres succes bliver målt ud fra tre elementer: people, profit og planet. Her fortæller Kristian og Line, at:

Det giver os ikke blot målsætninger om at vækste vores forretning økonomisk, men vi sætter også præg på den måde vi vækster på. Vi vil gerne have en sund kultur, hvor både sejrene bliver fejret, men at der samtidig også er plads til, at man kan fejle.

SustainX har en sund kultur ved at have en åben og ærlig dialog med deres medarbejdere og samtidig sætte månedlige målsætninger, hvor medarbejderen selv får lov til at definere deres rejse og udvikling.

Både Kristian og Line kan godt se, at det for mange er nemt at se formålet med at arbejde med den grønne omstilling. Her pointerer de, at de er meget bevidste omkring, at man husker på, at man har med at gøre med mennesker, der hver og især også er drevet af deres personlige mål, hvilket man gerne vil gøre mere plads til hos SustainX. Kristian og Line afslører også, at:

Af den grund arbejder vi for at indføre en 4-dages arbejdsuge i 2023 for at sikre at vores medarbejdere har en sund balance mellem arbejde og privatliv.

Vi er stolte over at fortælle Kristian og Lines iværksætterhistorie til resten af Danmark i håbet om at inspirere og give et skub til dem, der har en lille iværksætter gemt i sig.

Billeder af Anne-Freja Amsinck