Lulu Lab lader unge i Afrika spille sig frem til tabubelagt viden

Bagved læringsspillet, Lulu Lab, står Matilde Juul og Sally Gregersen, der på daglig basis arbejder for at genere viden om tabubelagte emner såsom menstruation, seksuelle rettigheder, mental sundhed og meget mere  til unge i Afrikanske lande.

Skrevet af: Zeinab Asem
05 okt 2021

Læring skal ikke være kedeligt

Rejsen med Lulu Lab startede tilbage i 2017, hvor Matilde og Sally deltog i et event, hackathon #Hack4Girls, der har fokus på at støtte flygtninge-kvinder og -piger. Ideen om Lulu Lab blev plantet helt specifikt der, hvor man til dette event skulle komme med en teknisk løsning til at uddanne flygtninge kvinder og piger. Matilde og Sally valgte i denne situation at udvikle et spil, der uddanner unge i Afrikanske lande fordi, at de mener, at læring bør være sjov!

Vi har dykket mere ind i Matilde og Sallys rejse med Lulu Lab, hvor de fortæller os om det behov de har set for at starte et koncept som Lulu Lab.

I løbet af hackathon-weekenden, blev behovet fra både slutbrugere og vores NGO-kunder helt klart for os. 1 ud af 4 afrikanske piger bliver mor inden de er fyldt 18 år, samt 1 ud af 10 piger dropper ud af skolen på grund af deres menstruation. Der manglede ikke kun spændende og engagerende seksualundervisning, men også et dialogværktøj så piger - og drenge, hver især kan opbygge et ordforråd i et trygt rum diskutere og være nysgerrige på emner som prævention, menstruation og seksuelle rettigheder.

Det har været vigtigt for Matilde og Sally at skabe relationerne rundt omkring med henblik på at få Lulu Lab op at køre. Her har de haft særlig fokus på at danne relationerne med internationale NGO’er. De fortæller:

Vi co-designer alle vores læringsspil i tæt samarbejde med de lokale børn og unge som skal spille dem, samt vores NGO partnere. Og mens vi i Lulu Lab er ansvarlige for hele den co-creative designproces, samt spil design og programmering, så er vores NGO partnere ansvarlige for at implementere alle spil lokalt i Sierra Leone, Kenya, Ghana, Uganda og Etiopien.

Grunden til, at Lulu Lab skaber partnerskaber i de pågældende lande skyldes, at de tilpasser deres spil alt efter, hvilket land det skal gælde i. Her rejser de også selv derned og undersøger omgivelserne. Mens de var vidne til en smuk udsigt til Nilen i Uganda, kunne de blive klogere på deres østafrikanske brugers behov og ønsker:

F.eks. ændrede vi sproget fra Krio til Engelsk med Swahili accent. Undervisningsemnerne har vi også ændret på, da vores research viste, at der især i Uganda var behov for ekstra fokus på kønsbaseret vold og voldtægt. De lokale udfordringer for piger og drenge i udsatte områder i f.eks. Sierra Leone og Uganda kan ligne hinanden meget, men den måde som de unge - og de ældre, taler om emnerne på, den wording de bruger, er så forskellig fra hinanden at én løsning til alle aldrig vil være fyldestgørende.

Man kan godt kombinere teknologi med social bæredygtighed

Lulu Lab er egentlig et teknisk apparat, men formålet og selve indholdet af arbejdet hos Lulu Lab, er baseret på social bæredygtighed. Her har Matilde og Sally defineret deres formål med deres arbejde igennem de 17 verdensmål. De har særligt fokus på verdensmål 5, der omhandler ligestilling blandt køn. Her forklarer de:

Med vores læringsspil arbejder vi for at lære piger at sige nej, og at lære unge at tage hånd om deres kroppe - menstruation, prævention og meget mere for at sikre at piger og drenge kan gennemføre deres skole og uddannelse på lige vilkår.

Matilde er uddannet indenfor grafisk design, hvor hun tidligere har arbejdet med digital design. Derimod er Sally blandt andet uddannet indenfor innovation og entreprenørskab. Deres viden og kompetencer gør det muligt at kombinere teknologi med social bæredygtighed.

Set i lyset af dette, er det ikke altid, at det går efter bogen for Matilde og Sally’s tilfælde ligesom med mange andre iværksættere. Både Matilde og Sally har sat lidt ord på, hvad de finder mest udfordrende ved at være iværksætter. Her forklarer de bl.a., at det har været en meget stor udfordring ikke at passe ind i en specifik start-up kategori:

Det har været meget givende at være the odd one out for det har gjort os lidt ekstra spændende sammenlignet med andre virksomheder. Men det har samtidig været en stor udfordring i dialogen med potentielle investorer, partnere og acceleratorprogrammer, at vi ikke er en traditionel scalable tech-virksomhed.

Matilde og Sally forklarer også, at det økonomiske i at være iværksætter kan være udfordrende til tider, da det skaber en form for usikkerhed, hvilket de fleste iværksættere kan relatere til.

Vi har aldrig haft investorer med på rejsen, og dedikerede os først “fuldtid” med vores virksomhed, da vi havde nok betalende kunder til at kunne lønne begge stiftere og ansatte. Men hvis man kan leve med usikkerheden, så er det al friheden og fleksibiliteten værd.

De understreger fortsat, at kombinationen med social bæredygtighed og profit i sig selv har været en udfordring. Men i dag er der flere og flere, der engagerer sig i bæredygtighed, hvilket de finder meget givende for Lulu Lab.

Hvis man spørg Matilde og Sally, hvor de ser sig selv som iværksættere om 10 år og hvad drømmen er for Lulu Lab, så svarer de, at de drømmer om maksimal indflydelse.

At kunne undervise så mange børn og unge som muligt med vores simple og sjove læringsspil, så de bliver i stand til at tage velinformerede beslutninger om deres fremtid.

Hvad siger de unge om spillet?

Noget, der giver værdi hos Matilde og Sally, er den forskel deres spil har været med til at skabe hos disse unge. De unge er generelt meget tilfredse med spillet og har fået en stærk tilknytning til det. Her siger de bl.a.

“Det vil hjælpe rigtig meget fordi appen er ikke kun for nydelse, men for uddannelsesmæssige formål. Det kan være med til at ændre mange ideer hos mennesker, der ikke føler sig komfortable med at søge råd om sådanne emner hos deres forældre” (R, 16 år gammel)

“Apps er en del af vores liv nu. Så det at bruge en app kan hjælpe på at tale til unge omkring SRHR” (K, 16 år gammel)

“Denne app er god fordi, at den lærer os om præventionsmidler og andre måder vi kan være beskyttet på” (K, 16 år gammel)

Vi er stolte over at fortælle Matilde og Sallys iværksætterhistorie til resten af Danmark i håbet om at inspirere og give et skub til dem, der har en lille iværksætter gemt i sig.