Skrevet af: Nicolai Petersen
13 okt 2020

Food Innovation House kan hjælpe med at optimere dit fødevareprodukt

I løbet af november måned tilbyder Food Innovation House fire startupvirksomheder en test af deres fødevareprodukt. Derigennem er man bedre rustet i forhold til at forstå ens produkt og kunder bedre, samt vide hvordan man differentiere sig fra sine konkurrenter.

Food Innovation House holder i forbindelse med Global Entrepreneurship Week en smagstest for interesseret startupvirksomheder inden for fødevarebranchen. Hvilket stadie produktet er i, betyder ikke det store i forhold til at indgå i smagstesten. Man skal blot have et fysisk produkt, der kan smages og vurderes på. Man kan derfor have et produkt der ikke er lanceret endnu, eller kæmper med salgstallene ude i butikkerne.

Selve testen kommer hele vejen rundt om ens produkt. Der bliver fokuseret på hvordan produktet stemmer overens med forbrugerens forventninger til oplevelsen, og hvordan man eventuelt kan forbedre produktet, for at opnå et match i forventninger til produktet og den egentlige oplevelse. Derudover vil der også være et fokus på de konkurrenter, man har på markedet, og hvilke facetter af ens produkt der leverer bedst sammenlignet med konkurrerende produkter. Overordnet set bliver der altså undersøgt hvilke egenskaber der tricker præferencebarometeret i positiv såvel som negativ retning. Derigennem får man en helt ny vinkel på sit produkt, og en mulighed for at forstå det på en helt ny måde.

I samspil med din virksomhed, så udarbejder Food Innovation House et test-setup som sikrer at man ender med de ønskede indsigter. Food Innovation House står for at rekruttere forbrugerne så de passer til den defineret målgruppe, og har ligeledes ansvaret for at udføre den egentlige test. Den vil enten foregå på deres fysiske adresse i Vejle, eller også vil produkterne blive sendt hjem til testpersonen.

Selve smagstesten vil blive foretaget som en blindsmagning, hvor en eventuelt udvidet test kan foretages, hvor testperson er bekendt med brandet. Det kan give en forståelse for hvilken effekt ens brand har i forhold til præferencen af produktet. Afslutningsvis vil Food Innovation House stå for en rapport samt en afrapportering, så man efterfølgende kan få et overblik over resultaterne, og hvilke implementeringer og udviklinger man med fordel kunne foretage sig.

Hvis en sådan test lyder interessant, er der ansøgningsfrist d. 30. oktober. Hvis man har yderligere spørgsmål, eller gerne vil tilmelde sig, er man velkommen til at kontakte projektleder Helle Lorensen på telefon 31 41 63 97 eller på mail hl@foodinnovationhouse.dk.