DEN OFFICIELLE ÅBNINGSFEST

Mandag d. 18 november 2019 kl. 13.30-17.30
Networking
Funding

Det er 12. gang vi fejrer Global Entrepreneurship Week i Danmark og for første gang skyder vi Danmarks største iværksætterfest i gang i Aarhus. Det sker d. 18. november og du er inviteret med. I år hylder vi Grønne Iværksættere og til åbningsfesten kigger vi på, hvad der skal til for, at ...

I år hylder vi Grønne Iværksættere og til åbningsfesten kigger vi på, hvad der skal til for, at vi kan gøre Danmark til en grøn iværksætternation og udvikle grønne danske unicorns.

Tilmeld dig allerede nu og mød blandt andet vores udvalgte "grønne rollemodeller", som kan noget helt særligt i forbindelse med årets tema. Derudover kan du netværke med forskellige aktører fra iværksætteriets verden og arrangementets 200+ deltagere.

Grønne iværksættere kan redde verden - men de skal hjælpes på vej
En Co2 reduktion på 70 procent kræver nye løsninger, som de store virksomheder og den offentlige sektor kan tilvejebringe. Vi er dog i høj grad også afhængige af nye grønne løsninger fra iværksættere.

Men det danske økosystem for grønne startups er ikke stærkt nok sammenlignet med en række andre europæiske lande som fx Finland, Sverige og Tyskland. Danmark ligger nemlig nr. 11 når det gælder fremkomsten af ny teknologi og antallet af højvækst-startups inden for det grønne område.

I Danmark er der generelt for få iværksættere der udvikler sig og vokser sig rigtig store. Barriererne herfor er i særlig grad adgang til risikovillig kapital i de tidligere faser. Investeringsniveauet inden for grønne løsninger har ikke hævet sig efter finanskrisen. Der er et markant hul i markedet for grønne investeringer i de tidligere faser. Derudover oplever mange iværksættervirksomheder udfordringer med adgang til talent og finde medarbejdere med de rette tekniske, digitale og forretningsmæssige kompetencer.

Mere end nogensinde før står verden over for en række kritiske udfordringer og særligt iværksættere bidrager med at løse disse udfordringer med grønne, innovative og kreative produkter og ydelser. Vi har derfor brug for mange, mange flere iværksættere i Danmark, hvorfor iværksætterkulturen skal styrkes også blandt de helt unge, som netop driver klimadagsorden frem.

Kapital, kompetencer og kultur er derfor omdrejningspunktet for åbningsfesten til Global Entrepreneurship Week Denmark 2019.

Uddeling af Vallø Prisen

Som noget helt særligt i år uddeles Vallø Prisen til en kvindelig iværksætter til åbningen af dette års Global Entrepreneurship Week. Det er Vallø Stift, der står bag denne pris, der er en 282 år gammel erhvervsdrivende fond, der blev grundlagt i 1737 af Christian VI’s Dronning Sophie Magdalene.

Prisen tildeles en person, en forening eller en virksomhed, der har gjort en særlig indsats i iværksættermiljøet.For at komme i betragtning til at vinde prisen skal man have ydet en særlig uegennyttig indsats, være en rollemodel for kvinder eller have gjort en indsats, for at fremme kvinders forhold. Af tidligere vindere af prisen er prominente navne som Maternity Foundation, Bydelsmødre samt Kommissær Margrethe Vestager.

Vi glæder os til at kåre vinderen og fejre at en iværksætter vinder Vallø Stiftens pris i år.

Arrangementet er gratis og forbeholdt iværksættere, investorer samt offentlige og private organisationer, som arbejder med iværksætteri.

Hvis du bliver forhindret i at deltage, beder vi dig om at melde afbud i god tid, senest to dage før afholdelse, så kan vi give din pllads til personer på ventelisten.

Der er et no-show gebyr på 300. kr.

Dansk Iværksætter Forening og Erhvervshus Midtjylland er værter for åbningsfesten

PROGRAM:

13.30 – 14.15 DØRENE ÅBNER
Registrering og networking blandt grønne rollemodeller
Vi har samlet nogle af de iværksættere, som den seneste tid har gjort sig særligt bemærket inden for det grønne område. Mød helt spæde iværksættere samt de mere erfarne og bliv inspireret til at udvikle grønne forretningsmodeller.

14.15 – 14.35 UGEN SKYDES I GANG
Officiel åbning og velkomst
v/ Peter Kofler, formand, Dansk Iværksætter Forening
v/ Erhvervsminister Simon Kollerup

14.35 PRISOVERRÆKKELSE
Nye iværksættere - nye rollemodeller
Årets internationale dag for Womens Entrepreneurship Day er tirsdag den 19. november. Det markerer vi ved at uddele Vallø prisen til en kvindelig iværksætter. Prisen tildeles en person, en forening eller en virksomhed, der har gjort en særlig indsats i iværksættermiljøet.For at komme i betragtning til at vinde prisen skal man have ydet en særlig uegennyttig indsats, være en rollemodel for kvinder eller have gjort en indsats, for at fremme kvinders forhold. Af tidligere vindere af prisen er prominente navne som Maternity Foundation, Bydelsmødre samt Kommissær Margrethe Vestager.
Erhvervsminister Simon Kollerup overrækker prisen

14.45 – 15.00 SCENEN SÆTTES
Hvem er de grønne iværksættere og hvad er deres udfordringer?
Mød årets Grønne Iværksættere fra Global Entrepreneurship Week Denmark. Vi går tæt på og stiller dem spørgsmålet: “Hvad er jeres primære udfordring for at kunne skalere?
Moderator: Alex Randrup Thomassen, sekretariatschef, Dansk Iværksætter Forening

De Grønne Rollemodeller er:
Each Thing v. Sven R. Phillipsen
Atter v. Stine Højland
Flowrobe v. Simon Tykgaard Husted
Læsø Zostera v. Kirsten Lynge
Intugreen v. Stine Casparij Kondrup
Upcycling Scandinavia v. Minik Jørgen Helborg
TAKT v. Henrik Taudorf Lorensen
Sundforluft v. Kristoffer Jensen

15.00-15.10 KEYNOTE
Vejen til at blive Danmarks store grønne Unicorn
v/ Ask Emil Løvschall-Jensen, co-founder & COO Seaborg Technologies

15.10 – 15.35 PANELDEBAT
Hvordan skaber vi grønne Unicorns i Danmark?
Danmark skal være en grøn iværksætternation med grønne Unicorns, men de store grønne investeringer i startups mangler. Debat om udfordringerne med adgang til risikovillig kapital

Paneldebat deltagere:
Pelle Pedersen, Head of impact, DoLand
Klavs Hjort, SVP, Growth & Impact, Danske Bank
Anne-Louise Thon-Jensen, co-founder og partner, SDG Invest

Ask Emil Løvschall-Jensen, co-founder & COO Seaborg Technologies

15.35 – 16.00 Pause og networking blandt de grønne rollemodeller

16.00 - 16.15 OPLÆG
Rejsen fra green-tech-founder til green-tech-investor
v/ Kim Christensen, founder, SOKI Holding

16.15 – 16.45 INSPIRATIONAL TALKS
How do we motivate more to become entrepreneurs in Denmark?
How can Denmark become a leading Green Startup Nation?
v/
Steffen Rasmussen, social entrepreneur & stifter af Center for Social Nytænkning
v/ Vinay Venkatraman, Founder & CEO, Leapcraft
Q&A with moderator Steffen Max Høgh, CSR direktør, HolmrisB8

16.45 AFRUNDING

16.50 – 17.30 NETWORKING
Vi fejrer iværksætterugen med et glas vin og snack

Mandag d. 18 november 2019 kl. 13.30-17.30

Aarhus Rådhus,

Rådhuspladsen 2,

Indgang ved Rådhuspladsen. Du bliver taget imod i trafikhallen.

Tilmeld dig event

Eventet er lukket for tilmeldinger:

Margit Lind
margit@d-i-f.dk