Materiale Konference: Nye metoder og materialer i et grønt perspektiv

MADE

Kom med en tur i fængsel og få ny viden om materialer og metoder samt bliv klogere på, hvordan affald kan blive til nye produkter.

Hvordan kan nye avancerede produktionsmetoder og nye materialer mindske vores ressourceforbrug og optimere brugen af dem, vi har?

På denne MADE Materialekonferencen har vi samlet eksperter fra forsknings- og industriområdet, som vil fortælle om deres perspektiver og arbejde med bæredygtighed.

De to keynotes Ulrich Brorson, Group Vice President ved Grundfos Advanced Manufacturing Engineering og Lars Rosgaard Jensen, Lektor ved Institut for Materialer og Produktion ved Aalborg Universitet vil bl.a. dele overvejelser, indsigter og opdagelser ift., hvordan vi kan bane vej for mere bæredygtig industri, herunder ift. fremtidens alternativer til plast.

To Spor

Dagens konference er inddelt i to spor, hvor deltagere kan vælge at blive klogere på, hvordan affald kan blive til nye produkter eller få ny viden om materialer og metoder i et grønt perspektiv.

Teknologisk Institut og FORCE Technology vil indlede de to spor med en gennemgang af resultater fra cases og fortælle, hvordan et projekt i MADE kan hjælpe lige netop din virksomhed.

Konkrete cases

I de to spor kigger vi på udvalgte virksomheders arbejde med ressourcer, grønne produkter og nye materialer.

Du kan bl.a. høre Cortex Technology fortælle, hvordan en ny særlig belægningsteknologi har muliggjort udvikling af specialudstyr i rustfrit stål til behandling af hudforandringer med lattergas.

Derudover fortæller bl.a. ClenFlex om deres nye løsning til at adskille og genanvende glasfiber og bindemiddel fra udtjente vindmøllevinger.

Debatter, netværk og en tur i fængsel

På dagen vil der også være masser af plads og tid til debatter, dialog og netværk, hvor du har god mulighed for at lære endnu mere af både oplægsholdere og virksomheder på scenen.

Sidst men ikke mindst har vi som afslutning på konferencen arrangeret en guidet tur rundt i Horsens Statsfængsel.

09.30 Registrering og morgenbrød

10.00 Velkomst og introduktion
Managing Director Nigel Edmonson, MADE og Programme Lead - Sustainable Manufacturing Anders Ziegler Kusk, Industriens Fond

10.20 En mere bæredygtig anvendelse af plast
Lektor Lars Rosgaard Jensen, Institut for Materialer og Produktion ved Aalborg Universitet

Dette oplæg vil fokusere på de forskellige genanvendelsesmetoder af plast samt give bud på nogle af fremtidens bæredygtige alternativer til plast baseret på fossile råstoffer.

10.50 Hvilke udfordringer står din virksomhed i nu, eller ser du for dig i fremtiden?

To spor om bæredygtig udvikling

Dagen byder på en unik mulighed for at fordybe sig i to spændende spor, som hver især repræsenterer afgørende aspekter af bæredygtig udvikling. Sporene dykker ned i hver deres område og giver unik indsigt i nogle af de projekter, der har været i regi af MADE. I sporene har du mulighed for at gå i dialog med virksomhederne, stille spørgsmål og derved sikre dig, at du får ny viden med hjem til problemstillingerne i din virksomhed.
Se mere om de 2 spor (pdf)

12.00 Frokost og netværk

Det er mulighed for at gå rundt mellem to områder, der hver især er dedikeret til formiddagens to spor. Her har du mulighed for at netværke under mere uformelle forhold med andre, der har fokus på et af de to områder.

13.00 Opsamling på sporene

13.30 Bæredygtige produkter og ressourceknaphed
Group Vice President Ulrich Brorson, Grundfos Advance Manufacturing Engineering

I dette oplæg hører vi om Grundfos’ arbejde med materialer, herunder deres overvejelser om ressourcer ift. bæredygtighed, håndtering af knaphed på svært tilgængelige materialer, initiativer til at fremme miljøvenlige produkter samt anvendelsen af nye materialer og arbejdsmetoder.

14:00 Paneldebat – vi samler op og ser fremad

14.45 Opsamling og afrunding
Managing Director Nigel Edmonson, MADE

15:00 Kaffe og netværk inden rundvisning

15.15 Rundvisning i Horsens Statsfængsel

I grupper af 25 vil der være en guidet rundvisning i Horsens Statsfængsel. Vi vil få de vigtigste highlights fra fængslets spændende historie på en tur rundt i Fængselsmuseet. Vi kommer blandt andet forbi den ikoniske Gammel Celle, rockergangen og fængselskirken og vil samtidigt få fortællingerne om nogle af de berømte fanger og deres ophold i det tidligere statsfængsel.

16:00 -16.30 Afsluttende snacks og netværk

Efter rundvisningen vil der blive serveret lidt at drikke samt nogle snacks.